Går du i tankarna att starta ett eget klädmärke? Det behöver inte vara så svårt, om du är beredd att starta på en lagom nivå och har en gedigen grundidé. Det enklaste är att dra igång något som inte behöver så mycket kapital, som att till exempel producera t-shirts, och sedan försöka växa därifrån. Här är några tips på vägen.

Ordna finansiering

Oavsett storlek på företaget så behöver du någon form av finansiering. Du kanske har ett eget kapital du kan lägga in. Eller så kan du låna pengar, du kan komma väldigt långt med bara ett blancolån om du förvaltar pengarna rätt och är beredd att växa långsamt. Om du redan har en befintlig verksamhet kan du få in extern finansiering för att expandera genom en riskkapitalist eller en affärsängel. Om du har råd är det också en bra idé att återinvestera vinsten hellre än att ta ut den som lön eller utdelning.

Lär av andra

Något som alltid är klokt när du startar ett företag är att titta på andra business cases. Hur har de som lyckats med liknande företag gått till väga för att växa från att vara ett källarföretag till att omsätta miljarder? Ett svensk extremexempel är givetvis H&M, som även de började smått en gång. Men vi har också företaget Weekday som snabbt växte från att bokstavligen vara ett källarföretag till att pryda rumpan på varje hipster med självaktning.

Marknadsför dig

När du väl har en produkt, finansiering och en affärsidé behöver du börja marknadsföra dig. Det enklaste och billigaste i starten är att jobba med så kallad word of mouth-marknadsföring. Se till att alla dina vänner som har hyggligt stora Instagramkonton får kläder och kan bli influencers i din tjänst.

Genom att hitta en bra berättelse kring ditt varumärke och jobba med storytelling blir det också mycket lättare att nå ut. Du kan dels få medieuppmärksamhet om din historia är bra nog och du har också gott om material att jobba med när du skriver ditt eget promotionmaterial. Se också till att så tidigt som möjligt komma ut och jobba aktivt med försäljning. Kanske har du en klädbutik i ditt kvarter du kan bearbeta för att få in dina kläder på deras hyllor. Ju fler som säljer dina produkter desto lättare blir det att få in dem i fler butiker. Var inte rädd att tjata, en bra säljare ger aldrig upp.