För den som är intresserad av att arbeta inom modebranschen finns det många olika yrken att välja mellan. Det går till exempel att bli modedesigner, stylist eller öppna en egen klädbutik. Som butiksinnehavare gäller det att aktivt locka kunder och stå sig i konkurrensen, vilket innebär att det krävs en god plan för verksamhetens marknadsföring.

Hos https://medtryck.com/ kan du skapa olika profilprodukter med ditt varumärke på som du kan använda i din verksamhet. Välj bland olika butikskassar, som en boutique papperspåse och ekologiska papperspåsar. Medtryck har också större e-påsar med eget tryck som passar bra för kläder om du har en e-butik. Här hittar du också många andra produkter du kan använda i din marknadsföring, som reklampennor, mässprodukter och paraplyer.

 

Bra och effektiv marknadsföring

 

Genom att använda dig av profilprodukter kan du se till att även personer som inte har varit i kontakt med din klädbutik kan känna till namnet på din verksamhet. En snygg logga på en kunds klädkasse drar till sig uppmärksamhet och kan leda till fler besök i butiken. Marknadsföring är vad som leder till hur företaget uppfattas av kunderna, och en effektiv marknadsföringsplan gör det möjligt för dig att skaffa nya kunder och bygga hållbara relationer.

Marknadsföringslagen

När du marknadsför din klädbutik är det viktigt att känna till hur marknadsföringslagen ser ut. Om du gör reklam på en blogg, YouTube eller Facebook så behöver det vara tydligt för alla tittare att det rör sig om just reklam. Du kan exempelvis se till att inlägget märks med texten ”annons”. Märkningen måste vara tydlig då dold marknadsföring är förbjuden. Hos Konsumentverket kan du hitta en vägledning kring hur reklammärkning ska se ut i bloggar och sociala medier.

Alla som gör reklam för produkter, tjänster och företag mot ersättning omfattas av marknadsföringslagen. Ersättningen kan till exempel vara produkter som kläder eller smink, pengar, tjänster eller andra former av kompensation. Ungdomar och barn är en särskilt skyddsvärd grupp då de inte kan granska reklambudskap på ett kritiskt sätt. Reklam som riktar sig till barn får inte innehålla några direkta köpuppmaningar. Det ska också vara tydligt för barnet att det är reklam det handlar om. Reklamen får inte utformas som en oberoende recension eller ett blogginlägg.

Sociala medier och influencers

Det blir allt mer vanligt att varumärken och företag skapar marknadsföring för sina produkter via influencers, vilket är personer som har en stor följarbas på sociala medier. På detta sätt kan företag nå en särskild målgrupp utan att behöva lägga större summor på annonser till tidningar, TV eller magasin. Journalisten Amanda Törner berättar om hur allmänhetens reklamtrötthet ökar, där den unga publiken undviker traditionella medier och i stället fokuserar mer tid på sociala medier. Företagen vill förstås fortsätta att nå ut till den yngre publiken som är köpstark. Influencers har stor trovärdighet hos sina följare, de är innehållsskapare och tjänar pengar på detta. Med så kallad ”influencer marketing” kan personer med följare göra recensioner av en tjänst eller produkt, och på detta sätt hjälpa företaget med marknadsföring. Betalningen brukar bestå av pengar eller varor.