Marknadsför med live shopping

Live shopping är en trend som startade i Kina för några år sedan. Trenden växer sig allt starkare och anses generera stora intäkter för företag. Branscher som anammat konceptet är inrednings- och modebranschen.

Att visa upp nya kollektioner under ett live event skapar engagemang kring kollektionerna. Under live shopping får kunderna se produkterna i ett mer levande sammanhang, får höra tankar bakom kollektionen och kan även få ställa frågor direkt. Detta skapar ett engagemang och ger lite samma känsla som när ett butiksbiträde hjälper en. När kunden själv scrollar på hemsidan kan den lätt missa plagg eftersom första bilden inte fångade kunden.

Live shopping som marknadsföringsmetod

Live shopping är en form av modern tv-shop. Ett av de största utmaningarna e-handlare står inför är den personliga touchen där du som säljare får sälja in din produkt.

När ett Live shopping event äger rum visas produkten tydligt för kunden. Man visar hur produkten används och kan dessutom ge alternativa sätt att använda en produkt eller ett klädesplagg på. Genom att styla en kjol på tre olika sätt kan du snappa upp tre helt olika kunder. Samt att kjolen blir mer prisvärd då du kan skapa flera olika outfits med den.

Hur går ett event till?

För att genomföra ett live shopping-event behöver du en dator och en smart telefon. Ni bör vara minst tre personer. En person som filmar, en som presenterar plaggen och den tredje modererar chatten vid datorn. Fler är alltid välkommet, men absolut minst tre stycken för att eventet ska gå så smidigt till som möjligt.

Vill ni interagera med kunderna i klippet kan ni välja att direktsända eventet. Man kan också spela in i förväg för att sedan bestämma när klippet ska gå live. Medan sändningen pågår är en shoppingfunktion igång. Detta innebär att det finns en klickbar ruta på skärmen så att kunderna kan klicka sig in till hemsidan och se produkten medan ni pratar om den.

Efter slutförd live shopping kan sändningen få ligga kvar om ni vill att kunderna ska kunna se det i efterhand.

Införsäljning hos leverantörer

Det är inte bara privatpersoner som är kunder i alla fall, ibland har man återförsäljare. Även dessa brukar bli mer köp-benägna under live shopping. Förutom att era återförsäljare själva blir sugna på produkterna kan de snappa upp bra försäljningsargument under eventet. På så vis kommer era återförsäljare representera era produkter bättre vilket leder till fler konsumenter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.